Svend Aage Clausen

På vegne af Højby Seniorforenings onsdagscykelhold, Lars og Karin Thaarup.

Vi har mistet vores holdkaptajn Svend Aage Clausen, Højby. Det var en trist besked, vi modtog, i første omgang, at Svend Aage, på en af sine utallige cykelture lørdag den 18. juni, var væltet på sin cykel og havde fået lårbenbrud. Den efterfølgende indlæggelse medførte, for en aktiv mand, der bliver lagt ned i den høje alder, at der opstod komplikationer, der desværre medførte, at Svend Aage afgik ved døden den 26. juni 2022, kun 4 dage efter sin 90 års fødselsdag. En fødselsdag han havde set frem til og talt meget om. Vi på onsdagsholdet skulle fejre ham på selve dagen med at køre vores sædvanlige – i dagens anledning – lille cykeltur, hvorefter vi skulle hjem til Svend Aage og drikke kaffe.
Den planlagte fødselsdag blev desværre aflyst og tilbragt på sygehuset.

Svend Aage har i mange år været holdkaptajn for onsdags-cykelholdet, og ingen som ham kendte diverse cykelstier og ture rundt omkring i Odense, især i Odense Syd og Sydøst. Vi kom langt omkring på vores onsdagsture, som blev gennemført hver eneste onsdag hele året, uanset vejret. Et par gange har Svend Aage ringet til Lars, hvis vejret var dårligt, om vi skulle cykle, og hvis vi har svaret, at jo – vi kom, så sagde han, så kommer jeg også.

Det var yderst sjældent, at Svend Aage meldte fra. Det var ikke altid, at vi fulgte den programsatte destination til vores medbragte kaffe, for hvis vinden ikke var i det rigtige hjørne til den tur, så kunne målet godt blive et andet. Svend Aage var god til at finde ture, hvor vi, hvis der var lidt hård vind, fik modvinden ud, hvor vi var friske, og så medvind på hjemturen.

Vi fik mange gode snakke i vores kaffepause undervejs, det kunne være sjove ting, personlige ting eller hvad der lige faldt ind. Det kunne godt være svært for Svend Aage at være med i samtalen, hvis vi var mange, da hans hørelse ikke var så god. Bedst var det, hvis vi – især om vinteren – ofte kun var 4-5 deltagere, så kunne han være med.

Svend Aage vil blive savnet på vores cykelture, det er underligt, at han ikke længere er foran i feltet.

Ære være Svend Aages minde