Vejviser

Udflugter og ture

Sommer Bustur på det skønne Nordfyn

Torsdag den. 18. maj 2017

Vi kører til Kongsdal have-og park ved Søndersø.
Kongsdal Åben Have er en af Danmarks smukkeste haver. Haven strækker sig over 20.000 m² og er anlagt i harmoni med den omgivende natur, med udsigt over marker og skov.
Rundt om i haven er der mange hyggelige siddepladser, hvor gæster kan nyde deres medbragte mad, eller bare fordybe sig og lytte til fuglesang og rislen fra springvandene. Man kan også sidde indendørs i "hønsehuset".

Her spiser vi vores mad, som deltagerne selv har med hjemmefra incl. drikkevarer.

Efter rundturen i haven og maden sætter vi os tilrette i bussen for at fortsætte til inddæmningerne ved godset Gyldensteen.
Her er 625 ha. agerjord, der blev inddæmmet i i årene 1870-1920 og som nu er givet tilbage til havet. Her får I kaffe og kringle.
Vi mødes ved Aldi kl. 10.00. Hjemkomst kl.. 17.00

Prisen på turen er kr. 120,00

Busrejse til Solskinsøen, Bornholm

Den 10/9 til 14/9 2017

Vi bor på Hotel Friheden i Sandkås, et luksushotel med indendørs swimmingpool. Fra restauranten og den store terrasse er der smuk udsigt over Østersøen. Værelser med bad/toilet, telefon & radio/tv og balkon eller terrasse. En lokal guide følger os to af dagene på spændende udflugter.
Når alle er samlet i bussen, går turen på tværs af Sjælland og via Øresundsbroen til Ystad i Sverige, hvorfra vi skal sejle til Rønne. Fra Rønne direkte til Sandkås for indkvartering og en dejlig middag.

Udflugter:
Under opholdet kommer vi på forskellige udflugter, så vi får set hele øen. Vi skal opleve Allinge, granitbruddet og Hammershus Slotsruin. Det lille fiskerleje Vang og Rønne, hvor der bliver lejlighed til at handle, købe frokost og besøge en keramikbutik. Vi ser aktive granitbrud, Rytterknægten og Østerlars rundkirke, den største og flotteste af Bornholms 4 rundkirker. Helligdomsklipperne, et glaspusteri og dejlige Gudhjem skal vi også besøge. Ophold i Svaneke med bolsjekogeriet når vi også, og kommer gennem Neksø og forbi Balka Strand til Dueoddes brede sandstrand på den sydlige spids. Besøg ved et chokoladeri. Gennem Åkirkeby tilbage til Sandkås til aftensmad og hygge på terrassen. Her får vi vin/øl til maden.
Husk pas.
Vi mødes ved Aldi kl. 11.00

Prisen: kr. 3.600,00 enkelt vær. + kr. 400,00

Madpakketur i egne biler:

Torsdag den 27.april fra

Aldis parkeringsplads kl. 9.00

På denne tur skal vi bl. a. se:
Tørskind Grusgrav.
Landskabsskulptur af Robert Jakobsen/Jean Clareboudt
De fem skulpturer af Jean Clareboudt og de fire af Robert Jacobsen er udført i beton, jern, sten og træ og skal betragtes som et samlet værk, der går i dialog med naturen. Landskabsskulpturens tema er solens gang over himlen i løbet af en dag. Lyset i dramatisk dialog med skulpturerne.

Ravning
Harald Blåtands kæmpemæssige Vikingebro. Og Ravning Station med udstilling om jernbanen mellem Vejle og Vandel

Bindeballe Købmandsgård
Butikken er åben for almindelig handel, men indrettet son butikker var i 40/50erne. Her i Pavillonen kan du sidde og nye din medbragte mad for kr. 10 pr. person. Eller i den sekskantede grillhytte, der er indrettet med borde og bænke.

Kongernes Jelling
Oplevelsescenter om Gorm den Gamle og Thyra Dannebod samt deres søn Harald Blåtand, Der er cafe, hvor vi kan købe kaffe for 15 kr.

Yderlige informationer og tilmelding på tlf. helst SMS 24 66 06 10

Højby Seniorforenings biltur starter hver søndag kl. 13,00 fra parkeringspladsen ved Aldi. Svagt gående kan fremover bestille afhentning. På tlf. 24 66 06 22